Освітні/навчальні потреби дітей з ФАС

Як можна забезпечити освітні потреби дитини у школі та вдома?

доц.Ластівка І.В.

 Освітні/навчальні потреби дітей з ФАС

Дітям з діагнозом «фетальний алкогольний синдром» або «частковий ФАС», щоб осягнути свій потенціал, часто потрібна освітня або корекційна підтримка. Інколи це означає, що така дитина відповідає критеріям для отримання спеціальних освітніх чи інших послуг. Батькам часто буває важко розуміти права дитини в системі освіти. Батькам може виявитися важко працювати зі школами та іншими установами. Вивчайте усі можливі шляхи та способи, передбачені законодавством. Звертайтесь по допомогу у різні установи.

ФАС - це медичний діагноз. Діагноз ФАС ще не означає, що ваша дитина буде мати право на отримання спеціальних послуг у сфері освіти. То ж у вас може виникнути питання, що цей діагноз дає вам і вашій дитині. Письмовий медичний діагноз ФАС допоможе людям, які працюють з вашою дитиною, зрозуміти, чому в дитини присутні певні проблеми. Цей діагноз дає можливість зрозуміти та передбачити труднощі, з якими може зіткнутися ваша дитина, а значить і вжити відповідних заходів, щоб допомогти дитині успішно справитися з ними. Дослідження показали що рання діагностика є своєрідним «захисним фактором». Захисний фактор - це будь-що, що не дає одній проблемі спровокувати розвиток іншої. Ці фактори сприяють кращому розвитку вашої дитини.

Вісім універсальних захисних факторів для уражених алкоголем дітей

                    Діагноз  у віці до 6 років

                    Встановлений діагноз ФАС

                    Забезпечення основних потреб принаймні протягом 13% усього життя

                    Проживання у стабільному місці понад 72% усього життя

                    Ніколи не переживати насильства стосовно себе

                    Проживання у кожному місці в середньому більше, ніж 2,8 роки.

                    Проживання в хороших умовах з 8-12 років.

                    Отримання допомоги від спеціалістів з розвитку.

Стратегії, що допоможуть батькам справитися з ситуацією:

                    Зважайте на власне самопочуття. Якщо ваша дитина вимагає постійної уваги чи нагляду, ви можете почуватися виснаженими. Пам'ятайте, важливо піклуватися про себе, щоб мати змогу піклуватися про свою дитину.

                     Розумійте, що потреби вашої дитини час від часу можуть змінюватися. Не опускайте руки, коли те, що раніше працювало, вже більше не діє.

                     Будьте наполегливими. Визначайте потреби дитини, знаходьте ресурси та допомогу. Виступайте захисником інтересів своєї дитини, щоб допомогти їй зростати у позитивній атмосфері та почуватися впевнено у житті.

                     Знайдіть когось, з ким можна поговорити. Часом це допомагає краще почуватися та ясніше мислити.

Засоби, що стануть у нагоді вдома

Вдома дитині необхідне максимально структуроване оточення. Їй потрібно знати, чого від неї очікують і коли це потрібно виконувати.

Обміркуйте:

                     Ранкові процедури

                     Виконання домашнього завдання (цікавих завдань, що задали додому)

                     Вдома після школи: допоможіть дитині організувати себе (вірно розподілити час)

                     Постійне місце, де зберігаються речі.

                    Дитина має мати постійне зручне місце, де вона може щодня виконувати домашнє завдання.

Що допоможе дитині:

                     Списки та розклади - так дитина знатиме, чого від неї очікують

                     Стандартні процедури допоможуть дитині бути більш організованою.

Що допоможе Вам допомогти дитині:

Заведіть так званий організаційний журнал, і нехай дитина щодня носить його з собою. Журнал має включати розклад на день, домашнє завдання та коментарі стосовно поведінки.

Завдяки такому організаційному журналу ви зможете перевіряти домашнє завдання та неодмінно хвалити за успіхи та хорошу поведінку. Також хвалити дитину можна за те, що вона не забула принести журнал додому.

Ви також можете показувати дитині, як виконується певне завдання, чи відпрацьовувати з дитиною кроки вирішення задачі певного виду.

Важливо заохочувати самоконтроль та розмову з собою подумки. Після того, як завдання виконане, дитина має поставити галочку чи іншу позначку  в списку (візуальне нагадування). Це може бути частиною системи винагород.

Співпраця батьків/опікунів зі школою

Батькам/опікунам буде необхідно спілкуватися з працівниками школи. Бажаний кінцевий результат - це хороші стосунки із шкільним персоналом, побудовані на співпраці у забезпеченні індивідуальних потреб вашої дитини.

                     Зосередьтеся на меті. Вашою метою є отримати послуги, що відповідатимуть індивідуальним освітнім потребам вашої дитини.

                     Слідкуйте, щоб ваше спілкування було послідовним та узгодженим. Слідкуйте, щоб інформація, яку ви передаєте, була взаємоузгодженою та не суперечила одна одній.

                     Звертайте увагу на факти. Під час розмови з іншими подумайте, яка з почутої вами інформації є суб'єктивною, а яка об'єктивною.

                     Вмійте слухати!

Якщо існує проблема, ось декілька способів, як покращити спілкування з працівниками школи:

                     Коли телефонуєте в школу, попросіть людину, яка надає вам інформацію, назватися.

                     Розумійте субординацію.

                     Беріть когось іще з собою на зустрічі стосовно вашої дитини.

                     Відповідально ставтеся до відвідування запланованих зборів та зустрічей.

                     Зберіться з фактами та думками перед тим, як іти на збори чи зустріч (запишіть їх).

                     Контролюйте власні емоції. Залишайтеся спокійними.

                     Розумійте, що усні повідомлення, які ви передавали через свою дитину вчителям чи іншим працівникам школи, можуть до них не дійти.

                     Задавайте питання про свою дитину.

                     Намагайтеся вирішувати одну проблему за раз.

                    Тримайте усю документацію стосовно вашої дитини в порядку

                     Дайте рішенням можливість показати результат.

                     Якщо існує серйозна проблема, попросіть деталі у письмовому вигляді.

                     Попросіть копію шкільних правил та процедур.

                     Уникайте думати та казати «Хіба я щось можу...»

Наполегливість у спілкуванні

Іноді батькам здається, що спілкуватися важко або що їх не слухають. Коли виникає така ситуація, слід бути «наполегливими» (але не агресивними) у спілкуванні зі школою та іншими спеціалістами.

Просіть допомоги. Перший крок - це чітко донести свою потребу зустрітися з працівниками школи.

Будьте підготованими. Наступний крок - підготуватися до цієї зустрічі. Часто батьки приходять неготовими до того, що буде на такій зустрічі. Якщо ви не підготовлені, ваші потреби можуть залишитися без уваги. Коли готуєтеся до зустрічі, варто наперед обдумати ваш план дій. Обговоріть його з чоловіком/дружиною, подругою чи знайомим спеціалістом. Переконайтеся, що ви організовані та зібрані. Пам'ятайте, вміння приходить з досвідом. Позитивно і терпляче ставтеся до себе.

Робіть у письмовій формі. Ефективним також буде викласти свої потреби, побажання чи погляди у письмовій формі.

Спільне планування як ключ до отримання ефективної допомоги.

Співпраця багатьох служб та спеціалістів вкрай необхідна, щоб допомога була:

-                     скоординованою (працювати спільно);

-                     взаємоузгодженою (кожен розумію план та цілі);

-                     вичерпною (ніщо не випущене)

Служби та спеціалісти, які можуть бути в нагоді для ефективного спільного планування необхідної допомоги дитини та її родині:

Соціальні

служби/

юридична

підтримка

Медична

допомога

та охорона здоров'я

Освітня

та корекційна

допомога

Соціальний

Сімейний лікар

Вчителі

працівник

Акушер-

Соціальний

Юрист

гінеколог

педагог

 

Неонатолог

Психолог

 

Педіатр

Спеціальний

 

Генетик

педагог

 

Психолог

Логопед

 

Невролог

(розвиток

 

Ендокринолог

мовлення)

 

Офтальмолог

Дефектолог

 

Психіатр

(розвиток

дрібної

моторики)

 

Література:

1.      Посібник для батьків, опікунів, вчителів, психологів та лікарів. – Львів, 2016. Адаптовано із "Understanding FASD and Advocating for Children: A Guide for Caregivers", prepared by, Claire D. Coles, Julie A. Kable, Elies Taddeo. Видання посібника українською мовою здійснено за підтримки міжнародного благодійного фонду «ОМНІ-мережа для дітей»